Een blauw hart voor het goede doel

Vandaag heb ik de zorg voor een heel groot blauw pluchen hart. Dit hart is tijdens zijn ‘Hartstocht’ sinds 5 november al in handen geweest van vele bekende en onbekende Nederlanders, om met selfies en kilometers geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen. Als oud-hartpatiënt en werknemer bij de Hartstichting ben ik gevraagd mijn verhaal te delen. Ik ben geboren met een hartafwijking, maar dankzij de wetenschap kan ik zorgeloos leven. Ook al heb ik ook wel eens een blauw hart…

Het blauwe hart van de Hartstocht @ Raquel Ottens
Foto: http://www.raquelottens.nl

Er gaan weken, maanden voorbij dat ik niet aan mijn aangeboren hartafwijking denk: een gaatje en een lekkende hartklep. De cardioloog die ik als laatste zag, op 31 mei 2013 in Leiden, vertelde me dat ik mij nergens zorgen over hoef te maken. De lekkage van mijn hartklep is bijna niet meer noemenswaardig. Het gaatje is zelfs uit zichzelf dichtgegroeid. Ik mocht over vijf jaar terugkomen, of eerder bij een zwangerschap. Een opgelucht gevoel.

Toch heb ik me nauwelijks zorgen gemaakt over mijn hart. Is het vertrouwen? In mijn lichaam of de wetenschap? Nu ik bij de Hartstichting werk word ik geconfronteerd met ervaringen van patiënten of naasten die wel dagelijks in angst leven. Of door verhalen van plotseling overlijden. Hart- en vaatziekten blijft doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen.

En tegelijkertijd is er het bewustzijn dat we zoveel meer weten dan vroeger, juist door onderzoek. Ik vertrouw in die artsen die mij onderzocht hebben. Al kon ik ze als jong meisje wel schieten. Ik weet nog zo goed dat ik net in de puberteit was en zonder hemd ineens voor de neus stond van een hele groep artsen en arts-assistenten. De apparatuur voelde hard en koud tegen mijn lijf, ogen op me gericht in fel licht. Misschien was dat wel de reden waarom ik lang niet meer voor controle naar het ziekenhuis ging.

Tot twee jaar geleden. Een onrustig gevoel op de borst. Ik had een onstuimige relatie en ik denk dat de liefde me gewoon even teveel werd. Of was het de stress op het werk? Of toch dat hart…? Ik wilde het zeker weten en werd door mijn huisarts doorverwezen naar het LUMC voor controle. Weer die felle lampen en de koude apparatuur. Maar nu was ik volwassen, zekerder over mijn lijf en over mezelf. En de vriendelijke cardioloog stelde me meer dan gerust.

Nu ik bij de Hartstichting werk denk ik weer vaker aan mijn hart. Maar nu vooral uit nieuwsgierigheid. Naar hoe mijn lichaam werkt. Hoe klopt zo’n hart nou? Wat maakt dat mijn hart het (weer) goed doet? Ik geniet van de ontdekkingstocht en van mijn tijd als communicatiemedewerker bij de Hartstichting. En ik besef mij des te meer dat onderzoek naar hart- en vaatziekten belangrijk was, is en blijft.

Fysiek is mijn hart in orde. En mentaal? Oh, het heeft een hoop deuken, blauwe plekken en kneuzingen te verduren gehad. En toch heb ik het idee dat het steeds sterker wordt. Omdat ik besef dat ondanks blauwtjes, gaten en lekkages de liefde in mijn hart blijft.

En gelukkig kan ik mijn hart delen. Letterlijk! Vandaag ga ik namelijk op pad met het blauwe hart van de Hartstocht om zoveel mogelijk selfies te (laten) maken. Bijvoorbeeld op straat, bij de yoga of wanneer ik met bekende bloggers afspreek. Want voor elke foto of video die wordt gepost op Twitter, Facebook, Instagram of Youtube met #deHartstocht gaat €10 naar levensreddend onderzoek. En dat doe ik natuurlijk met alle liefde. ♥ 

De Hartstocht
Het event de Hartstocht is te volgen op dehartstocht.nl waar je op een kaart kunt zien waar het hart zich bevindt. Het hart maakt, naast een onvergetelijke tocht door Nederland, ook een waanzinnige tocht via de sociale kanalen van bekende en onbekende Nederlanders. Voor elke kilometer en elke foto of video die wordt gepost op Twitter, Facebook, Instagram of Youtube met #deHartstocht gaat 10 euro naar hart- en vaatonderzoek voor vrouwen. De campagne loopt vanaf 5 november tot en met de finale eind december. In december is de uitreiking van het totale bedrag wat is opgehaald voor de Hartstichting.

2 gedachtes over “Een blauw hart voor het goede doel

Geef een reactie

